Retentia de apa nu este deloc un aspect de neglijat. Picioare umflate, senzatie de balonare si alte consecinte negative se datoreaza acestui aspect. Si poate ca desi esti o persoana care mananca sanatos, care face in mod regulat exercitii fizice, totusi te confrunti cu aceasta problema. Si de aici intrebarea legitima: de ce, in ciuda tuturor masurilor pe care le iei, totusi retentia de apa din organism iti da batai de cap? Asa ca in materialul de astazi voi vorbi cat mai detaliat despre acest subiect si in special despre principalele cauze dar si despre cele mai eficiente remedii naturiste.

Cateva informatii generale

Circa 75% din corpul uman este apa. Aceasta se afla atat in celule, cat si in afara lor, inclusiv in vasele limfatice si sanguine. In mod normal, aportul de apa pe zi trebuie sa fie de aproximativ trei litri. Si cam tot atat trebuie sa si eliminam. Altfel spus, trebuie sa existe un echilibru intre cantitatea de apa ce intra in organism si cea eliminata. Acest echilibru este controlat de mai multe mecanisme. Cand acestea sunt insa perturbate si nu mai functioneaza asa cum ar trebui, apar dezechilibre si in consecinta si bolile.

Retentia de apa se refera la un dezechilibru privind eliminarea apei din organism, care de multe ori are legatura cu o cantitate prea mare de sodiu. Sau atunci cand corpul nu poate elimina pe cale urinara suficienta apa, poate fi vorba si de o problema la nivelul cailor urinare.

Retentia de apa – principalele cauze
Dieta alimentara

Dieta alimentara este unul dintre principalii factori ce pot conduce catre un exces de apa in organism. Trebuie spus ca sodiul, desi este un element nutritiv esential pentru organism, poate dauna grav daca il consumam in exces. Principala sursa de sodiu este sarea, insa acesta se poate afla si in medicamente, biscuiti, sosuri si in general in alimentele procesate. Asa ca este foarte importanta adoptarea unei alimentatii echilibrate si sanatoase, bazate pe fructe, legume, peste, lactate.

Stilul de viata

Nu doar regimul alimentar, ci si stilul de viata in general este foarte important. Statul prea mult in piciore de exemplu, sedentarismul, sunt factori ce favorizeaza retentia de apa.  Astfel, este important sa mentii buna circulatie a sangelui facand macar 30 de minute de exercitii fizice zilnic.

Dereglarile hormonale

In general, femeile insarcinate sau aflate in perioada menstruala, pot suferi dezechilibre hormonale care pot avea ca efect retentia de apa in organism. In acest caz, medicul iti va prescrie un tratament corespunzator. De asemenea, de ajutor pot fi si suplimentele cu magneziu.

Carenta de vitamine

De regula, retentia de apa este asociata in special cu o carenta a vitaminelor B1, B5, B6. Solutia ar fi suplimentarea dietei cu alimente bogate in aceste vitamine. Este indicat insa sa ceri sfatul medicului daca vrei sa urmezi un tratament cu suplimente alimentare, eventual sa efectuezi si un set de analize in prealabil.

Anumite tratamente medicamentoase

Unele tratamente medicamentoase pot avea ca efect retentia de apa. Printre acestea se numara:

  • tratamente de reglare a tensiunii arteriale
  • unele analgezice precum ibuprofenul
  • antidepresivele
  • tratamentul sistemic medicamentos recomandat bolnavilor de cancer
Problemele cardiovasculare

Retentia de apa poate fi de asemenea si o consecinta a problemelor cardiovasculare. Cele mai comune simptome ale insuficientei cardiace sunt:

  • senzatie de slabiciune
  • oboseala si stari de ameteala
  • ritm cardiac accelerat
  • respiratie superficiala
Insuficienta venoasa

Asta inseamna ca supapele din interiorul venelor nu se inchid asa cum ar trebui, iar aceasta conditie duce la retentia de apa si umflarea picioarelor. Simptome ale acestei afectiuni sunt:

  • dureri la nivelul membrelor inferioare
  • schimbarea culorii pielii
  • iritatii si ulcere cutanate
Alte afectiuni

Printre afectiunile ce mai pot fi “responsabile” de retentia de apa in organism, se numara:

  • Tromboza venoasa profunda

Aceasta este o afectiune ce presupune formarea de cheaguri de sânge în venele profunde, de cele mai multe ori localizate la nivelul membrelor inferioare.

  • Edemul pulmonar

Persoanele care au insuficienta cardiaca cronica pot acumula lichid in plamani. Principalele simptome sunt dificultatea de a respira si tusea anormala.

  • Preeclampsia

Este o afectiune ce apare doar in cazul femeilor insarcinate (de cele mai multe ori se instaleaza  incepand cu saptamana 20 de sarcina, dar in cazuri rare poate sa apara si mai devreme) si se manifesta prin hipertensiune si un nivel al proteinelor in urina mai mare de 0,3 g in 24 de ore. Desi simptomele in cazul acestei afectiuni nu sunt foarte precise, totusi principalele manifestari  sunt durerile de cap si abdominale, precum si vederea incetosata.

  • Insuficienta renala

Aceasta afectiune inseamna ca rinichii isi pierd fie partal, fie complet, capacitatea de a functiona la parametrii normali.

  • Ciroza hepatica

Mai exact, prin ciroza hepatica se intelege inlocuirea tesutului hepatic sanatos cu tesut cicatricial nefunctional.

Alte cauze ale retentiei de apa
  • temperaturile crescute
  • consumul exagerat de sare
  • o hidratare insuficienta
  • excesul de cafea, alcool, ceaiuri diuretice (deoarece un astfel de exces poate determina deshidratarea)
  • obezitatea
  • sedentarismul
  • un stil de viata in general nesanatos, haotic (alimentatie necorespunzatoare, odihna insuficienta, sedentarism, etc)
  • nu doar zaharul in exces poate fi daunator, ci si indulcitorii din unele alimente sau bauturi fara zahar asa ca atunci cand vrei ceva dulce incearca fructele uscate sau indulcitorii naturali (vezi si articolul “Indulcitorii naturali, cele mai recomandate optiuni”).
Retentia de apa – simptome

Simptomele in cazul retentiei de apa pot varia destul de mult insa printre cele mai comune se numara:

  • umflarea mainilor si a picioarelor
  • umflarea articulatiilor si dureri la nivelul acestora
  • senzatie de balonare
  • migrene
  • dificulati in respiratie
Retentia de apa, remedii naturiste
  • Cresterea aportului de lichide

Atunci cand organismul este deshidratat, prima lui reactie este de a retine apa, ceea ce duce la aparitia edemelor. Din acest motiv trebuie sa furnizam organismului suficiente lichide, in special apa si sucurile naturale din fructe. Si nu vorbim despre sucurile cumparate care contin mult zahar si coloranti, ci de sucurile naturale facute acasa, precum cel din portocale. O alta masura ar fi eliminarea bauturilor ce contin cofeina deoarece acestea favorizeaza eliminarea apei si deshidratarea.

  • Un consum crescut de minerale

De mlte ori, o carenta de minerale in organism poate conduce la retentia de apa sau poate agrava simptomele acesteia. In mod special este importanta suplimentarea dietei cu alimente bogate in potasiu, deoarece acesta regleaza nivelul de sodiu din organism. Iata cateva alimente bogate in potasiu: banana, fasolea alba, pepenele rosu, iaurtul, avocado, ciupercile.

  • Reducerea cantitatii de sare

O alta masura ar fi reducerea cantitatii de sare, deoarece aceasta are tendinta, dupa cum stim, de a retine apa in organism. De asemenea, eliminarea alimentelor bogate in sodiu si in special a celor procesate (salamuri, sosuri, chipsuri, etc).

  • Baile cu apa rece

Acestea sunt utile atunci cand edemul s-a instalat deja. Iar compresele locale sau baile la picioare cu apa racoroasa pot fi de ajutor pentru reducerea edemelor. Daca suferi insa de anumite afectiuni, precum diabet, este bine sa ceri sfatul medicului specialist in prealabil.

  • Consumul de extract natural din seminte de struguri

S-a constatat faptul ca antioxidantii din semintele de struguri, ajuta mult la ameliorarea simptomelor ce apar in urma retentiei de apa in organism. Acest extract natural poate fi consumat sub forma de pulbere, de capsule sau de ulei. In acest sens iti las mai jos doua link-uri utile:

Grape Seed Extract 100mg 30cps(Seminte de struguri) SOLGAR 

Ulei din Seminte de Struguri Presat la Rece 100ml HERBAVIT 

Retentia de apa – sfaturi utile si recomandari
Alimentatie echilibrata si sanatoasa

Adoptarea unei diete sanatoase, echilibrate si diversificate si cu un aport redus de sare. Glucidele si carbohidratii consumati in exces sunt stocati in organism la nivelul ficatului, sub forma de glicogen, ceea ce poate avea ca efect retentia de apa. O solutie ar fi dieta bazata pe fructe si legume bogate in potasiu, care vor ajuta la eliminarea excesului de apa si de sodiu din organism.

Imbunatatirea circlatiei sanguine

Un bun exercitiu pentru imbunatatirea circulatiei sanguine, in special la nivelul membrelor inferioare, il reprezinta mentinerea picioarelor mai sus decat nivelul capului. Este bine ca macar o data la cateva nopti sa dormi cu picioarele pozitionate pe o perna, astfel incat acestea sa fie mai sus decat restul corpului.

Efectuarea de exercitii fizice

Acestea imbunatatesc nivelul circulatiei sanguine la nivelul intregului organism. Exercitiile fizice ajuta la drenarea limfei si de asmenea sarea din organism este eliminata prin intermediul transpiratiei. Ai grija insa ca atunci cand simti senzatia de sete sa bei apa si nu bauturi energizante sau sucuri carbogazoase, deoarece acestea favorizeaza edemul.

Alimente bogate in vitamine din complexul B

Retentia de apa este asociata cu lipsa de vitamine B1, B5, B6, asadar suplimentarea dietei cu alimente bogate in aceste vitamine poate fi o solutie.

Consumul de alimente diuretice

Cele mai recomandate alimente in acest sens sunt:

  • negrilica sau chimionul negru
  • hibiscus
  • frunzele de papadie
  • urzica
  • socul
  • matasea de porumb
  • cozile de cirese
  • patrunjelul
  • castravetii
  • ananasul
  • ciresele
  • pepenele
  • coada-calului
  • ceapa
  • sucul de coacaze rosii
  • ceaiul verde
  • rosiile

Asa cum spuneam si ceva mai sus in articol, nu este bine insa sa faci exces de aceste alimente. Echilibrul este cuvantul-cheie pentru un stil de viata sanatos, iar acest aspect nu face exceptie deoarece consumul exagerat de alimente diuretice poate avea ca rezultat deshidratarea. Acest sfat este valabil si in cazul medicamentelor diuretice.

Concluzie

Organismul uman este un “mecanism” extraordinar, insa de multe ori factori precum stresul, alimentatia necorespunzatoare, sedentarismul, etc, pot dauna echilibrului natural care exista in organism, pot conduce la dezechilibre care la randul lor cauzeaza tot felul de boli. Asa ca ori de cate ori putem, este important sa constientizam ce anume facem gresit si sa incercam sa eliminam acei factori care pot avea consecinte negative asupra noastra. Si nu in ultimul rand sa incercam sa ne intoarcem mai mult catre natura si catre remediile pe care aceasta ni le pune la dispozitie.

Susține blogul, dă articolul mai departe:

Distribuie: